Gyakori kérdések (GYIK)
A MOON az e-mobilitás minden területének szakértője.
Érdeklődés, kérdés
esetén örömmel állunk rendelkezésére.
A tisztán elektromos, vagy plug-in hibrid gépjárművek gondtalan használatához csak egy megfelelő töltési megoldásra van szüksége. A legtöbb jármű alapfelszereltségéhez tartozó töltőkábellel nem használja ki az autó maximális töltőteljesítményét. Egy elektromos autó kényelmes használatához elengedhetetlen egy otthoni, gyors és kényelmes töltési megoldás.
- 100% kibocsátás mentes közlekedés
- Zöld rendszám (helytől függően ingyenes parkolás)
- Modern technológia
- Alacsonyabb üzemeltetési költségek
Egy elektromos autó töltési teljesítményét a jármű fedélzeti egyenirányítója, a használt töltő teljesítménye, valamint a rendelkezésre álló árammennyiség határozza meg. Váltakozó áramú töltővel 2,3 és 22 kW közötti töltőteljesítményre lehet képes, míg egyenáramú töltőkkel ez az érték akár több, mint 100 kW is lehet - a járműtől és a töltőtől függően.
A következő módon számolhatunk hatótávot és töltési időt:
Hatótáv (km) = Akkumulátor nettó kapacitása (kWh) / Energiafogyasztás (kWh /
100km) x 100
Töltési idő (h) = Akkumulátor nettó kapacitása (kWh) / Töltési teljesítmény
(kW)
Elektromos járművét két energiaforrásból tudja tölteni: hálózati árammal és saját napelemmel termelt energiával.
Az autó napenergiával történő töltése csökkentheti a villamosenergia-kiadásait.
Igen, ráadásul egyszerűen. Opcionálisan választható energiamenedzsment rendszereink segítségével bármilyen inverter mellett megoldható.
A napelemek által megtermelt energia az inverter segítségével váltakozó árammá alakul, ezáltal ugyanúgy tölthető elektromos járművébe, mintha hálózati árammal tenné ugyanezt. Az autóba töltött energia azonban a legtöbb modell esetében csak hajtásra használható. A jövő autó generációja viszont már a háztartását is el fogja tudni látni árammal (pl. áramszünetben) a kétirányú töltésnek (V2G) köszönhetően.
Minden elektromos autó ellátásához elegendő áram áll rendelkezésre. Az elektromos járművek elterjedésével folyamatosan növekedni fog a villamos energia iránti igény, ezért kiemelten fontos annak hatékony felhasználása. Egy osztrák kutatás szerint Ausztria áramfogyasztása a 2021-ben mért 55,8 TWh-ról 82,8 TWh-ra fog nőni. Ezért célszerű már most megújuló energiaforrásokba (pl. nap- és szélenergia), valamint hatékony terheléskezelő rendszerekbe fektetni.
Az elektromos autók töltésének két módja van: váltakozóáramú (AC), vagy egyenáramú (DC) berendezésről. Váltakozóáramú töltőkkel többnyire otthon, munkahelyen, illetve parkolókban, egyenáramú töltőkkel pedig villámtöltő állomásokon találkozhat.
Az elektromos autók jellemzően nem képesek kétirányú töltésre. Ez azt jelenti, hogy az autó nem tud egyszerre áramot felvenni és leadni, vagyis nem használhatók otthoni energiatárolóként. Az akkumulátor a villanymotort látja el árammal, ami ezáltal meghajtja az autót.
Léteznek kétirányú elektromos autók, amelyek energiát nem csak felvenni tudnak a hálózatról, hanem leadni is képesek. Ezt a technológiát Vehicle-to-Grid (V2G) néven ismerhetjük. Ezáltal használható egy elektromos autó energiatárolóként is. Ez a technológia még nem terjedt el, számos technikai szabályozással kapcsolatos kérdést kell még megoldani ahhoz.
A BEV az angol "Battery Electric Vehicle" kifejezés rövidítése. Olyan elektromos járművek gyűjtőneve, amelyek a hajtáshoz szükséges energiát akkumulátorban tárolják, ezáltal nem bocsátanak ki káros anyagokat a környezetre. Bár többnyire kisebb hatótávval rendelkeznek, mint a belsőégésű motorral hajtott gépjárművek, csendesebb és kényelmesebb utazást garantálnak. Az üvegházhatást okozó gázok kibocsátásának csökkentésében kulcsfontosságúak az ilyen típusú gépjárművek.
Az elektromos autók élettartama jellemzően hosszabb, mint a belsőégésű típusoké a kevesebb mozgó alkatrésznek köszönhetően. Az autó legfontosabb alkotóeleme - az akkumulátor - általában 8-15 éven át tartó élettartammal rendelkezik, de speciális típusok akár 20 évig is üzemképes állapotban maradhatnak. A Volkswagen 8 év garanciát vállal 70%-os maradék teljesítmény mellett. A felhasználás módja nagy mértékben befolyásolja az akkumulátor élettartamát, ugyanis a gyakori teljes lemerítés és feltöltés hosszú távon gyorsíthatja annak amortizálódását.
Az elektromos autók télen több áramot fogyasztanak, mint nyáron. Ez annak köszönhető, hogy az autó használathoz ideális hőmérsékleten tartja az akkumulátort, továbbá ilyenkor a megszokott fogyasztókon túl az utasteret is fűtjük.
A hatótávot a legegyszerűbben alacsonyabb fokozatú fűtéssel, optimális gumiabroncs nyomással, valamint rendszeres töltéssel lehet maximálisan kihasználni.
Az elektromos autók élettartama többnyire hosszabb, mint a belsőégésű motorral hajtott gépjárműveké, mivel kevesebb mozgó alkatrészből állnak. Az autók ezen típusának legfontosabb alkotóeleme az akkumulátor. A Volkswagen csoport 8 év garanciát kínál 70%-os akkumulátor teljesítmény mellett. Mivel a felhasználás módja nagy mértékben befolyásolja az akkumulátor élettartamát, célszerű 20 és 80 százalék közötti töltöttségi szinten tartani elektromos gépjárművét.
Az elektromos autók fenntartási költsége egyes kutatások szerint egyharmadával kevesebb mint a belsőégésű járműtípusoknál. Ennek oka abban rejlik, hogy kevesebb bennük a mozgó, kopó alaktrész, nem szükséges rendszeres motorolaj csere, és nincsen katalizátor, vagy részecskeszűrő.
Az elektromos autók több elektronikus alkatrészt tartalmaznak, amelyek megfelelő kezelése és újrahasznosítása elengedhetetlen a klímasemlegesség eléréséhez. Az e-autók megfelelő kezelés mellett rendkívül értékes erőforrások, ugyanis a bennük található nyersanyagok kifejezetten sok esetben újrahasznosíthatóak: A lítium újrahasznosítása 75%-ban, a kobalt újrahasznosítása 95%-ban, az alumínium újrahasznosítása pedig 100%-ban lehetséges. Az 50-60%-os tárolókapacitású akkumulátorokat akár 10-20 évig is tudják más célokra haználni, mielőtt a bennük rejlő nyersanyagokból újabb akkumulátorok készülnek.
Nem, az elektromos autókra is ugyanaz a biztonsági követelményrendszer vonatkozik, mint a benzin, vagy dízel autókra. Több kísérlet kimutatta, hogy egy esetleges tűz intenzitását a jármű anyaghasználata határozza meg, és nem a hajtás típusa.
Az elektromos gépjárművek hatótávját több tényező határozza meg: az akkumulátor kapacitása, az energiafogyasztás, a jármű típusa, a vezetési stílus, valamint az időjárási viszonyok. A legtöbb elektromos autó 200 és 400 kilométer közötti hatótávra képes, azonban egyes modellek akár 580 kilométer megtételére is képesek.
Egy elektromos gépjármű átlagosan 12-30 kWh villamos energiát fogyaszt 100 kilométer megtétele után, de a fogyasztás az autó típusától, állapotától, a környezeti viszonyoktól, illetve a felhasználás módjától függően változhat. Kisebb sebesség, a fogyasztók minimalizálása, valamint egyenletes vezetési stílus mellett minimalizálni lehet ezt a számot.
Az elektromos gépjárművek többsége nem rendelkezik sebességváltóval. Ennek oka a villanymotor által leadott azonnali nyomaték, amelynek köszönhetően a motor sebességváltó nélkül is könnyedén le tudja adni erejét állóhelyzetben és mozgásban egyaránt.
Mivel ez az európai szabvány csatlakozó, AC (váltakozó áramú) töltéshez leginkább a Type 2 csatlakozók terjedtek el. DC (egyenáramú) töltőberendezéseknél az európai CCS és ázsiai CHAdeMO csatlakozókkal találkozhatnak.
A Type 2 az elektromos gépjárművek töltésére használt váltakozóáramú szabvány csatlakozó. Otthoni, munkahelyi, valamint nyilvános váltakozó áramú töltőberendezések használatakor találkozhatunk vele.
A CCS az angol "Combined Charging System" kifejezés rövidítése, magyarul kombinált töltőrendszer. Ez a kombinált rendszer azért praktikus, mert egy csatlakozóaljzat alkalmas egyenáramú, valamint váltakozóáramú töltésre is, a csatlakoztatott töltő típusától függően. A CCS csatlakozóval felszerelt kábel minden esetben a töltőberendezés integrált részét képezi, valamint egyenáramú töltésre biztosít lehetőséget.
A CHAdeMO az elektromos autók egyik gyorstöltő szabványa, leginkább Japánban és Európában használják. A CHAdeMO töltőállomások akár 62,5 kW töltőáram leadására képesek, ezáltal lehetővé téve az akkumulátor gyors feltöltését.
Töltőpont: Egy elektromos autó töltésére szolgáló töltőcsatlakozó/csatlakozóaljzat. Egyszerre egy elektromos autó töltését teszi lehetővé.
Töltőberendezés/töltőoszlop: Egy olyan berendezés, amely integrált elektromos autó-töltőpontokat lát el árammal. Egy töltőberendezéshez több töltőpont is tartozhat, ebben az esetben egyidejűleg egynél több elektromos autó töltésére is képes a berendezés.
Töltőhely: Elektromos autók töltésére fenntartott parkolóhely.
Töltőállomás: Több töltőberendezés összessége, töltőpontokkal.
Az AC, más néven váltakozó áramú töltés az autók rendszeres töltésére javasolt megoldás (pl. otthoni, vagy munkahelyi töltés). A töltők ezen fajtája váltakozó árammal látja el a gépjárművet, amit az autó egyenárammá alakítva tárol az akkumulátorban. Az AC töltőberendezések jellemzően kisebbek, és kisebb teljesítmény leadására képesek a DC töltőkhöz képest. A legtöbb AC töltő 11-22 kW leadására képes.
A DC töltés az autó egyenáramú töltőről való töltését jelenti. A hálózatról felvett váltakozó áramot a töltöberendezés alakítja át egyenárammá, amit közvetlenül a jármű akkumulátorába vezet. Az egyenáramú töltés legfőbb előnye a kevesebb töltési idő, amellyel akár fél óra alatt feltölthető az autónk 20-ról 80 százalékra. Általában 50-300 kW teljesítmény leadására képesek az ilyen töltők.
A wallbox egy falra szerelhető, elektromos autók töltésére szolgáló berendezés, amellyel akár 5-ször gyorsabban töltheti elektromos autóját, mint egy hagyományos háztartási csatlakozóaljzatról.
Egy falra szerelhető töltő nem csak biztonságos töltést ígér, de nagyobb töltőteljesítményt és rövidebb töltési időt is. Egyes típusú fali töltők lehetővé teszik a töltés elszámolását, felügyeleti rendszer telepítését, valamint az RFID hitelesítést is.
Modelltől és gyártótól függően eltérő telepítési utasítások vonatkoznak a különböző fali töltőkre, azonban biztonsági okokból csak szakember által telepített töltőberendezésekre áll módunkban garanciát vállalni.
Fali töltőberendezés vásárlásakor az alábbi szempontokat kell figyelembe venni:
· A telepítés helyén rendelkezésre álló árammennyiség
· A tölteni kívánt jármű maximális váltakozóáramú töltőteljesítménye
· Töltőcsatlakozó típusa
· Telepítés helye (kültér/beltér)
· Egyéni igények (pl. töltés elszámolás lehetősége)
A töltés indításának alapvetően három módja van:
- Töltőkártyával: A töltés indításakor egy RFID kártyát érintünk a berendezéshez, ezzel hitelesítve magunkat.
- Mobil alkalmazással: Számtalan különböző mobil applikáció létezik elektromos autó-töltésre. A töltés a telefonos felületen indítható és leállítható.
- QR-kóddal: Egyes állomásokon egy QR-kód beolvasása után indítható a töltési folyamat.
A töltőpark egy olyan nyilvánosan hozzáférhető létesítmény, amelyet kifejezetten elektromos autók töltésére tartanak fenn. Az elektromos járművek tulajdonosai itt kényelmesen tölthetik autóikat. Egy töltőpark több töltőállomásból állhat, és különféle szolgáltatók üzemeltethetik (köz- és magánszolgáltatók egyaránt). A töltőparkokhoz egyéb szolgáltatások is kapcsolhatók, például különböző vásárlási lehetőségek, amelyekkel kényelmesebbé tehető a töltés folyamata.
A töltőkábel nem távolítható el, ha az autó zárt állapotban van.
- Saját áram termelése
- Hosszútávú garancia a termékeinkre, hosszú élettartam
- Környezetbarát és fenntartható energiaellátást biztosít
- Hamar megtérülő befektetés
- Megteremti a fenntartható mobilitás alapját
- Energiatárolóval kombinálva folyamatos áramellátást biztosít
A napelemes rendszerek mindig egyedi igények szerint készülnek. A telepítés ideje függ például attól, hogy mennyire komplex a rendszer, mekkora a mérete, valamint milyen a telepítési környezet. Általánosan legfeljebb 3 nap a rendszer telepítése.
A Wp, vagyis a Watt Peak jelölés azt a maximális teljesítményt jelenti, amelyet egy napelem modul, vagy rendszer maximálisan elérhet. A leggyakrabban a kWp jelöléssel találkozhatnak, amely egyenlő 1000 Watt Peakkel.
Évente a külső tényezőktől, illetve az elhelyezkedéstől függően általánosságban 800-1000 kWh a megtermelt áram kWp-enként.
Alapvetően igen, mivel a napelemes rendszerek nem igényelnek közvetlen napfényt. Ha felhős, vagy ködös az időjárás, a rendszer akkor is képes hasznosítani a diffúz, visszavert sugárzást. Egyértelmű viszont, hogy minél jobban süt a nap, a rendszer annál több áramot fog termelni.
Mire egy átlagos családi ház fogyasztását kiváltó napelem visszahozza a vételárát, átlagosan 8-12 évnek kell eltelnie. Ez jó aránynak számít, hiszen a rendszer ezek után még évtizedekig működhet. A megtérülési idő csökkenthető, ha jó minőségű anyagokkal van kiépítve a rendszer.